Wiosna to moja ulubiona pora roku: przychodzi zaraz po chłodach zimy. Kiedy nadchodzi wiosna, wszystko wokół budzi się do życia, drzewa rodzą nowe liście i kwiaty, a ziemia staje się czarująco zielona. Ale czy zachwycając się naturą tej wyjątkowej pory roku pomyśleliście kiedyś co właściwie dzieje się w tym czasie w waszym otoczeniu i organizmie?

Ogień i woda

W Polsce dominuje energia powietrza, która w medycynie ajurwedyjskiej nazywamy go energią Vata. Dlatego jesienią i zimą odczuwamy wszelkie skutki przewagi tego żywiołu. Kiedy nadchodzi wiosna, w ciele utrzymuje się ten brak równowagi Vata, a do tego dochodzi jeszcze nadmiar Kapha (energia wody i ziemi) ze względu na wzrost energii pitta (ogień) w atmosferze. Dlatego bardzo ważne jest, żeby w tym czasie trzeci żywioł, ogień (Pitta), też był silny i wspierał nasz system. Jak rozbudzić ten ogień i cieszyć się wiosną w pełni? W odpowiedzi na to pytanie warto przyjrzeć się naszemu organizmowi.

Podczas zimy nasze ciało i umysł się kurczą, bo woda, z której w większości składa się nasz organizm, kurczy się pod wpływem niskiej temperatury, zmieniając stan skupienia na lód. W naszym ciele żywioł wody skupia się w gardle, płucach, klatce piersiowej i przewodzie pokarmowym. Kiedy nadchodzi wiosna, temperatura się podnosi i ta skurczona woda zaczyna topnieć, co powoduje podniesienie się poziomu energii wody (kapha) w naszym ciele. Skutkiem tego częściej chorujemy na przeziębienia, zapalenia gardła, alergie, zapalenia zatok. Intensywny wzrost energii kapha osłabia ogień (pitta) w przewodzie pokarmowym i dlatego pojawiają się też problemy z trawieniem.

Wiosną spędzamy dużo czasu na poszukiwania rozwiązań dla tych sezonowych problemów. Medycyna ajurwedyjska wychodzi nam naprzeciw, proponując proste i sprawdzone metody zapobiegawcze. Jedną z nich jest Ritucharya – „Ritu” oznacza sezon, „Charya” oznacza nawyk, czyli wprowadzenie sezonowych nawyków/rutyny w stylu życia i diety. Podzielę się kilkoma wskazówkami:

 

Dieta i zioła

  • W okresie wiosennym stosuj lekką dietę ze względu na spowolnioną pracę układu trawiennego. Według ajurwedy główną przyczyną pojawiania się chorób jest nieprawidłowa praca systemu trawiennego. Powodem tego jest fakt, iż mechanizm obronny organizmu wykorzystywany jest głównie w układzie limfatycznym i jego limfocytach. Żywioł ognia bierze aktywny udział w tym procesie i dlatego tak ważne jest zachowanie lekkiej diety, która wspiera jego prawidłowe działanie i równoważy mechanizm obronny w jelitach.
  • Regularnie popijaj ciepłą wodę małymi łyczkami: to pomaga w trawieniu;
  • Unikaj zimnych, tłustych, zbyt słodkich potraw i kwaśnych produktów.
  • Spożywaj miód z kaszą jaglaną bądź kaszą gryczaną z dodatkiem wody kokosowej. Miód ogranicza rozwój patogenów przenoszonych przez żywność i zwalcza rozwój niektórych bakterii. Polecam też przygotowywać sobie wywar ze świeżego imbiru z dodatkiem miodu;
  • Pewne zioła i przyprawy mogą pomóc w redukcji dominującego w tym czasie żywiołu wody (kapha) i pomagają łagodzić przyczyny alergii. Są to: kolendra, kumin, kurkuma, cebula i chrzan.

Cebula zawiera kwercetynę, substancję odżywczą, która stymuluje produkcję śluzu w głowie i klatce piersiowej, wzmacnia system immunologiczny i hamuje uwalnianie histaminy. Zawiera również allicynę, która zabija różnorodne wirusy i bakterie. Ostry smak cebuli poprawia krążenie krwi i powoduje pocenie się. Ten efekt naturalnej regulacji temperatury ciała jest bardzo pożądany podczas zmiennej wiosennej pogody, bo zapobiega infekcjom, przeziębieniom i grypie.

Czosnek jest dobrze nam znanym warzywem i przyprawą, która zwalcza infekcje bakteryjne i wirusowe. Allicyna jest jednym z immunostymulujących składników odżywczych w czosnku, który jest uwalniany z goździkami (na dwie cząstki czosnku używamy trzech goździków)

Imbir ma właściwości, które pomagają w zmniejszaniu gorączki. Łagodzi też bóle gardła i pobudza do kaszlu, żeby usunąć śluz z klatki piersiowej. Zwiększa ilość tlenu w ciele, który zabija bakterie i wirusy. Chemiczne gingerole w imbirze pobudzają krążenie krwi i otwierają zatoki.

Chrzan wzmacnia system odpornościowy i zwiększa przepływ krwi z części ciała podrażnionych przez infekcje w celu usunięcia toksyn. Jego ostry smak wypłukuje zainfekowane płyny poprzez pot i zwiększoną potrzebę oddawania moczu.

 

 

Ćwiczenia fizyczne i świadomy tryb życia

  • Ćwicz regularnie: regularny świadomy wysiłek fizyczny wzbudza siłę naszego wewnętrznego ognia, stymuluje pracę układu pokarmowego i zapobiega utracie jego intensywności. Jednocześnie podczas ćwiczeń aktywowane są komórki systemu immunologicznego: to przeciw-działa chorobom;
  • Korzystaj z masaży: przy wykonywaniu masaży olejowych (np. drzewo sandałowe) i suchych z dodatkiem sproszkowanych ziół uwalniają się właściwości chłodzące i równoważące energię ognia;
  • Stosuj zabiegi ziołowe: krótkofalowo i relaksująco działają kąpiele ziołowe, które balansują energię ognia. W trybie dłuższych programów oczyszczających najskuteczniejsze są metody redukcji nadmiaru wody z ciała. Ajurweda oferuje Panchakarmę, dzięki której pozbywasz się z ciała nadmiaru toksyn, wzmacniasz metabolizm, system immunologiczny i układ trawienny;
  • Unikaj drzemek w ciągu dnia;
  • Nie wystawiaj się na bezpośrednie działanie powietrza, szczególnie podczas wiatru – dobrze osłaniaj twarz!
  • Ćwicz jogę: typowe dla jogi techniki oddechowe wspierają system odpornościowy poprzez zwiększenie krążenia krwi, obniżenie poziomu hormonów stresu i stymulację układu limfatycznego. Jeśli jesteś już zaznajomiony/a z jogą, to pewnie wiesz, że kilka przykładów wspierających ‘asan’ wiosną to Paschimottanasana (pozycja rozciągania do przodu w siadzie), PavanaMuktasana, Matsyendrasana, Ushtrasana i Trikonasana. Spróbuj też Apana mudra (palec środkowy i serdeczny łączyć z kciukiem, palec mały i wskazujący pozostają wyprostowane) i Agni mudra (zegnij serdeczny palec i nałóż na niego kciuk, potem rozciągnij do góry resztę).

 

Podsumowując

Pamiętaj, że wiosna to wyjątkowa pora roku, podczas której budujesz system odpornościowy na cały rok. Jeśli w tym okresie transformacji zadbasz o swoje zdrowie, to przez cały rok będziesz cieszyć się harmonią i równowagą swojego systemu.

Autor: dr Saurabh Pardeshi
Tłumaczenie: Katarzyna Dębicka

 
 
Podziel się tym postem z przyjaciółmi i polub naszą stronę:
20

Dodaj komentarz

Close Menu